Friday, July 30, 2010

KaJang Pak Malau Kajang Berlipat..........

Kajang pak malau kajang berlipat.
Kajang hamba mengkuang layu..
Dagang pak malau dagang bertempat...
Dagang hamba musafir lalu.......

Lagu klasik berkumandang..
wat penyedap halwa telinga...
tetiba ja aku terkenang...
tempatku berdagang damainya pendang....

Sepuluh tahun berdagang..
setinggi2 terbang bangau akhirnya hinggap di belakang kerbau...
di sini jua aku kembali..
bersama sisa2 kenangan yang mengajar aku erti kehidupan...

di tempat orang kita idup berdikari..
membuat keputusan sendiri..
berbanding umah sendiri...bontot menjadi berat..
coz ade org yang melakukan...
segala2 nyer maleh...

tetapi sesungguhnya ALLAH ini memelihara hamba2nya...
tempat ku berdagang menjadi kg halaman kedua...
menumpang kasih sayang
berkongsi cerita

Jentayu burung jentayu
hinggap di balik pokok mayang
Bunga kembang akan layu
Budi baik bilakan hilang......

AKu merasa keseronokan berdagang..
Bila  de kawan2 berdagang di tempatku...
aku juga mahu mereka merasai nikmatnya berdagang..
Apa yg aku dapat..itulah yg aku cuba memberi.....
Walaupon xsama ..sekadar cebisan
harap boleh menjadi lipatan sejarah mereka di sini..
tidak terasa walaupon jauh dari keluarga...
tidak resah walaupon susah hati..
tidak seorang walaupon sedih.


Tuai padi antara masak
Esok jgn layu2 an...
Intai kami antara nampak
Esok jgn rindu2 an.....


bert

No comments:

Post a Comment