Thursday, September 16, 2010

CInta

Cinta adalah kekuatan yang mampu...
mengubah duri menjadi mawar
mengubah cuka  menjadi anggur
mengubah sedih menjadi riang
mengubah amarah menjadi ramah
mengubah musibah menjadi muhibbah
Itulah Cinta

Cinta bermakna mendidik seseorang itu mencinta ALLAH dan rasulNya...Cinta itu terdidik di atas jalan yang dicintai ALLAH dan rasulNya..Tatkala nyawa dipisahkan dari jasad...maka terlerailah segala cinta dunia..namun cinta ALLAH dan rasulNya akan tetap bersamamu ke syurga..

Sabda Nabi "apabila datang padamu seseorang yang kamu sukai agama dan kejujurannya, maka kawinlah ia kerana andaikata kamu tidak melakukannya maka timbullah fitnah di bumi dan kerosakan besar....."Riwayat Tarmizi

Cinta itu sukar diungkapkan dengan kata-kata kerana zahirnya tidak bisa di sentuh manakala lahirnya di dalam hati..Cinta tidak akan hadir andai nafsu menguasai..namun cinta akan terbit melalui cinta jalinan Ilahi..Dialah pemilik cinta sebenar...dan Dialah yang akan memutikkan sebuah Kasih Mawaddah..

Wanita
Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi..
Bukan dari kepada untuk dijunjung..
Tapi dekat dengan bahu untuk dilindung..
Dekat jua di hati untuk dikasihi..
Engkaulah wanita hiasan duniawi..


Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan..
Bukan jua penghinaan dari Tuhan..
Bahkan sebagai hiasan kebaikan..


Jika kita kecewa bercinta, jangan disalahkan takdir kerana Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Di mata kita mungkin ia satu keburukan, sedangkan ada banyak hikmah tersembunyi di sebaliknya yang tidak kita sedari.


Do’a Ketika Putus Cinta I


“Allaahumma Anaa ‘abduka ibnu ‘abdika ibnu amatika qabdhatika naashiyatii bi yadika maadhin fiyya hukmuka ‘adlund fiyya qadhaa uka asaluka bi kulli ismun huwa laka sammaita bihi nafsaka au anzal tahu fii kita bika au ‘allam tahu ahadan min khalqika auista’ tsarta fii ‘ilmil ghaibi ‘indika antaj’alal qur’aana nuura shadrii wa rabii’a qalbii wa jalaa-a huznii wa dzahaaba hammii.” (Lihat Kang Yadi dalam Do’a-Do’a Patah Hati, 2008)

Artinya:

“Wahai Tuhanku, aku adalah hamba-Mu anak dari hamba-Mu, anak dari budak-Mu, ubun di tangan-Mu, berlaku hukum-Mu kepadaku, adil terhadap diriku segala ketetapan-Mu. Aku memohon kepada-Mu dengan segala nama yang Engkau telah menamakan diri-Mu dengan dan Engkau telah menurunkannya dalam kitab-Mu, atau Engkau telah mengajarkan kepada seorang dari makhluk-Mu atau Engkau sendiri yang telah mengetahuinya dalam ilmu gaib-Mu, agar Engkau menjadikan Al-Quran yang besar menjadi petunjuk hatiku, cahaya dadaku, penghilang (pengobat) kegundahanku, pengikat kegelisahanku.”





Do’a Ketika Putus Cinta II

Jika do’a tadi rasa-rasanya terlalu panjang, berikut ini ada do’a yang lebih pendek.
“Rabbi laa tadzarnii fardaw wa anta khairul waaritsiin.” (QS. Al-Anbiyaa’ [21]:89)

Artinya:
“Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik.”






Do’a Ketika Putus Cinta III
Masih belum puas dengan kedua do’a itu? Silakan merangkai sendiri kalimat-kalimat yang baik mutunya yang dirasa mampu wewakilkan semua perasaan menjadi sebuah do’a. Mohonkan agar diberi kesabaran, dihidupkan harapan dan semangat, serta dihindari dari rasa berputus asa dan nampak buruk dari peristiwa yang dialami.














No comments:

Post a Comment