Sunday, December 8, 2013

Perkahwinan Bukan Cinderella.

Assalammualaikum w.b.t

Bulan ini adalah bulan gantung periuk..
Walimatus urus di sana sini..

Dilema seketika samada kenduri kawan menjadi priority atau kenduri kawan-kawan abah dengan mak. Sebab driver adalah orang yang sama. 
Kalau jalan nun di utara satu lagi nun di selatan..jenuh memikir..
Mengapa ia menjadi serentak pada tarikh yang sama..

Tidak dinafikan kenduri juga menjadi tempat "reunion". Tu abah dan mak sanggup pergi. Kawan-kawan tak jumpa bukan setahun dua tetapi berpuluh-puluh tahun.

Bulan ni jadi PA mak ngan abah..Kenduri kalau pergi time makan. kalau masa kemuncak tu..kalau dapat meja kan..makan pon tak boleh fokus..Sebab ada orang dok tunggu belakang kita..Tak pon mesti mata kita dok melilau cari sapa-sapa yang dah nak bangun..Kalau pergi time pukul 3.00 petang seronok orang tiada..tetapi ada pro dan kontra..Makanan tinggal yang mana ada ja..Nasib la.Untung sabut timbul..Untung batu tenggelam.

Tapi sesuatu yang suka sebab kenduri yang pergi ni..ada sedikit ciri-ciri Islamik. 

Pertama: Rasa macam duduk dekat Universiti balik sebab lagu-lagu nasyid yang popular berkumandang, Selawat Nabi dan zikir-zikir terpilih..Tiga kenduri yang pergi..Kebetulan atau suratan?

Kedua: Terkejut sebab pukul 12.00 pengantin masuk khemah melayan tetamu..Rasa kembali kenduri di zaman dulo-dulo. Hari ini pon pengantin masuk khemah juga..tetapi tak da la teruja nak snap-snap sebab anak kawan abah..Cek tak kenal. Siap fikir..pengantin ni makan beradab pukul berapa? Mungkih tuah diri kot..setiap tempat yang pergi dapat tengok pengantin..Tak payah nak tercari-cari mana pengantin..

Tetapi dulu masa pergi kenduri kawan satu U dekat Guar...Dia siap terpacak sambut tetamu..mungkin orang Guar ni  memang jenis kuat adat sebab masa jadi pengapit dulu..pengantin pompuan pon dia suruh pergi tunggu kat khemah...Terkedek-kedek la member mai dekat Cek yang asyik menjamu selera di khemah..


Ketiga: Tiada pelamin.

Keempat: Jika melihat status mereka..mereka memilih sederhana. Ole-ole yang sederhana.

Kelima: Pakaian wanita tudung menutupi dada. Pengantin tak pakai bulu mata palsu..Ada masa plak memasang kanta pada wajah pengantin perempuan.Huahuahua. Yang menjadi musykil adakah seni memakai rantai di luar tudung atau ia fesyen?

Selalu berpesan berkali-kali pada hati semoga kuat dan tabahkan hati dengan arus semasa dunia. Jika diri kita tidak menjadi contoh pada siapa lagi harapkan. Adakala kita lantang berkata-kata tetapi bila datang situasi sebenar kita mengalah dan akur. Terpaksa dan dipaksa menuruti sehingga kita tiada hak untuk membenarkan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dalam syariat Islam sedangkan kita tahu.

Kita adalah duta kecil membawa agama Islam. Perbuatan kita adalah cermin kepada maruah Islam. Sederhanalah semaksima yang boleh.

Apa2pon perkahwinan Cik Lijah menjadi inspirasi...Perkahwinan Bukan Cinderella..I like.










No comments:

Post a Comment