Thursday, December 19, 2013

Cerita Semalam.

Assalammualaikum w.b.t

Semalam semasa sedang solat Maghrib..ada hamba ALLAH yang tidak puas hati protes dengan meninggi-ninggikan suara. Perli-perli.. Alhamdulillah..ni gambaran sebenar nilai akhlak kamu.

WAJIB  lakukan kerana perbuatan mereka melampaui batas. Jika di kaji dan dilihat segelintir dari mereka ini adalah berfikir di bawah minda.

~Benar ungkapan Dr Mahathir, Melayu mudah lupa..selalu kalau pangkat tinggi sikit dari biasa dah fikir lain dari yang lain..seolah-olah ada pengecualian dan keistimewaan sedangkan kita lupa undang-undang Islam pon tiada beza..kita sama sahaja.~

Pertama kali tegur dengan cara lembut..kedua tegur lagi dan ketiga  direct kepada bos mereka. Maka keluarlah ayat-ayat protes mengatakan suka jaga tepi kain orang dan tak boleh tengok orang senang.

Anak-anak buah  pernah bertanya apa kelebihan mereka sehingga begitu istimewa.Rehat kalah orang pejabat..Lepak dalam surau dari tengahari sampai waktu asar. Jika alasan tidak sihat,adalah perlu keistimewaan seumpama ini? Bukan hari ini malah kerap terserempak semasa waktu solat.Waktu Zohor bongkang, Asar bongkang...orang yang sama...Rasa-rasa sembahyang orang mati pon ada.
 
Selama ini mereka tegar kerana tiada sesiapa yang berani tegur kelakuan-kelakuan yang agak melampau. Siapa sangka orang yang rapat dengan mereka boleh tegur.
 
Seboleh-boleh tidak mahu membawa isu yang berkaitan dengan surau sebab kesan ia amat besar pada semua sedangkan hakikatnya surau di bangunan ini banyak jemaah yang tidur bebanding jemaah solat. Setiap kali solat kita kena kejutkan orang tidur...Tiada rasa hendak bangun untuk beri laluan pada kawan-kawan yang hendak solat.

Dulu ada Senior Officer suka sebab orang tidak berani dengan dia. Semenjak dia tiada. Orang sewenang-wenang makan dalam surau. Tidur waktu solat..dan lepak dalam surau tidak kira waktu. Walaupon setegas mana diri tetapi jika tiada supporter..agak ambil masa untuk melenturkan hati mereka dan bertahan.

Kawan-kawan ada yang bersuara lantang tetapi hanya bab-bab dunia. Alangkah bagus jika mereka turut serta lantang dalam hal-hal sebegini.

Ya ALLAH kau hantarlah orang-orang yang soleh bersama ku moga diberi kekuatan untuk berjuang keranamu ya ALLAH.

 

 

No comments:

Post a Comment