Friday, October 18, 2013

Pemikiran Primitif

Assalammualaikum w.b.t

Saya bersyukur dengan apa yang ALLAH kurniakan buat kami sekeluarga. Dari dulu sehingga kini.

Baru-baru ini mak dan abah berkesempatan melawat Narathiwat ketika menghadiri majlis perkahwinan anak angkat Abah.

Mak kata jika saya pergi..pasti mulut saya pot-pet melihat keadaan di sekeliling.

Ya, anak angkat Abah orang susah tetapi status kita bukan bermakna kita perlu abai aspek kebersihan.

Rumah Tok saya di Pahang asal dibuat dari kayu hutan juga. Atas bawah susah nak tengok sampah. Bilik air di luar. Orang dulu-dulu gali lubang buat telaga. Tapi Tok saya letak juga pelepah2 pokok nyior dan guni untuk penghadang dan dinding bilik air. Kira orang kampung lalu tak ada la wayang percuma.

Berbeza di rumah anak angkat Abah.Tandas donga sahaja tanpa apa-apa penghadang. Bukan niat saya untuk mengata tetapi untuk ambil iktibar buat kita semua. Orang tua dia mungkin tidak terfikir tetapi kita ini berpelajaran..malah dia jauh lagi tinggi berpelajaran dari saya..tinggal lagi setapak untuk PHD. Adik  kerja sebagai jururawat dan memakai kereta Honda. Kakak pakai gadjet 2 ribu..tetapi sayang pemikiran mereka masih primitif.

Status sebagai seorang yang dihormati dan arif bab2 agama bukan bermakna kita tidak perlu mengambil berat apa yang berlaku di sekeliling rumah kita. Saya sebagai perempuan saya boleh berfikir apatah lagi dia seorang lelaki. Rombongan Malaysia ke rumahnya bukanlah terkejut tergempaq tetapi telah dirancang.

Tabik tinggi ilmu agama tetapi bukan bermakna ilmu dunia kita perlu zero. Sebagai seorang Ustaz kita sepatutnya sensitif dan peka. Maruah kita juga tercalar bila orang melihat. Diri sendiri kita tak boleh tarbiyah macam mana kita nak tarbiyah orang lain?

Biar pondok kecil tetapi bersih.Cukup kain rentang untuk memisahkan zone lelaki dan perempuan.

Mak kata nak hantar saya dan adik ke Narathiwat dua minggu untuk kami insaf. Sebab setiap jalan ada orang memegang senjata. Dua minggu saya di sana saya dan adik pasti buat penghadang tandas.Adik saya kebersihan tahap master,pasti rumah anak angkat Abah abis bertukar wajar gara-gara kami housekeeping.


No comments:

Post a Comment