Wednesday, October 23, 2013

Jaga Lidah Sebelum Berbicara

Assalammualaikum w.b.t

Malam ini saya ingin berbicara dengan blog kerna kepercayaan pada orang kian terhakis. Waima kamu berserban dan berjanggut sekalipon ia tetap tidak dapat mengembalikan kepercayaan tersebut.

Pesanan untuk diri saya..malah berulang-ulang kali..jaga lidah sebelum bicara. Kerana sudah beberapa kali di depan mata saya orang yang lantang berbicara maka orang itulah yang akan cabuli apa yang dibicarakan.

Kadang-kadang ALLAH hantar orang yang lebih baik daripada kita sebab kita kurang baik dan ALLAH tarik semula orang itu sebab ALLAH nak tengok kita berubah kerana manusia atau ALLAH...

Kadang-kadang ALLAH hantar orang yang kurang baik disekeliling kita sebab ALLAH nak uji kita kuat atau tidak..Silap-silap kita turut hanyut sekali.

Baru-baru ini kawan-kawan mengadakan jamuan dengan bersyarat " tak nak orang lain yang tidak terlibat..."terlibat"." Jika ini kehendak dia,saya tidak menghalang hak dia tetapi selagi ia tidak bertentang dengan syariat Islam tiada sesiapa yang boleh halang hak saya. 

Contoh..Jika kamu mengadakan kenduri ramai-ramai..sahabat kepada kawan kamu juga dikira sahabat kita. Jika dah tertayang-tayang di depan mata kita kena bagi juga walaupon ada di dalam tangan kita.

Jika dengan sahabat kawan kamu boleh bersyarat kenapa bila tiba giliran sahabat kamu syarat itu diketepikan? Apa beza sahabat kamu dan sahabat kawan kamu? 

Sebab ia berlaku pada sahabat kawan saya. Saya jenis tak sampai hati dan bukan hati kering,saya tak gamak buat dekat sahabat saya sendiri. Jika datang bertenggek di sebelah saya pon saya akan bagi bahagian yang saya bawa..Hak saya..

Tetapi demi menjaga hati sekeliling dan garis panduan yang bersyarat, kawan saya buat derk ja kepada sahabat dia.

Hati-hati..berapa kekerapan kita buat jamuan? Tak luak takat kita bagi seorang dua,maksud saya bagi bahagian yang kita bawa itu. Kita tak tahu samada ALLAH sedang menguji kita melalui sahabat yang kita buat derk. 

Apa hak kita yang buat garis panduan? Bahagian masing-masing,tak perlu tamak bernafsukan dan berajakan makanan. Bila tiba sahabat sendiri boleh pula. Mana kata-kata yang dilontarkan?

Saya suka pada seorang lagi kawan saya, tak perlu bersyarat..bagi ja orang makan...apalah sangat.

Dalam bersahabat, yang baik saya ikut, yang tidak baik tak perlu saya paksa diri. 

Hidup tak perlu berpaksikan hal-hal dunia kerna ia hanya membuang masa. Apa hak kita? Terimalah dengan hati terbuka bahawa sahabat2 kawan kita adalah sahabat kita juga. Jika kita sendiri tak sanggup buat dekat sahabat kita fikirkanlah perasaan kawan kita. Kawan kita bukan hati batu. 


~Aku bukan pendakwah tetapi hamba.. pendosa tanpa noktah.


No comments:

Post a Comment