Friday, August 30, 2013

Apabila insan biasa berbicara.

Assalammualaikum w.b.t...

Pagi tadi sahabat saya ex sekolah rendah ada post kat wall berbunyi:-


Muhasabah Diri dipagi Jumaat - Kata Ustaz Badli Shah...banyak mana kita baca QURAN...pastikan kita mempunyai sebuah ALQURAN sendiri..dibeli dengan duit sendiri...bukan dapat hadiah..bukan mak ayah bg duit..bukan pinjam QURAN kawan untuk baca...kebanyakan orang hari ni...mampu beli gajet beribu2 ringgit...tukar gajet setahun 2 kali...tapi ALQURAN sebuah pun xmampu beli... Ini bicara seorang Ustaz. Ada berani kata statement ni kasar?

Jika insan biasa ini yang memberi statement seperti di atas, ada yang menemplak bahawa kata-kata kasar.

Bezanya saya tiada title apa-apa hanyalah insan biasa yang berbicara bukan ustaz.

Jika saya katakan gaji pertama kamu, saya galakkan kamu membeli kain sembahyang untuk mak kamu atau  untuk diri sendiri sebagai hadiah atau ganjaran ini hadiah ketika aku meraih gaji pertama, atau kamu belikan Al-Quran yang bersaiz besar untuk kedua orang tua kamu atau kamu membelikan papan rehan yang besar atau jubah putih. 

Sama ketika kamu dapat bonus, belilah kain sembahyang atau jubah untuk mereka dan juga diri kamu. Jika setahun kita boleh bertukar berpasang-pasang baju kenapa tidak dengan kain sembahyang? Yang lama jika masih elok boleh wakaf di tempat-tempat yang memerlukan. Kenapa asyik-asyik kain sembahyang/jubah?Sebab ia salah satu pakaian kita ketika menghadap ALLAH.
Contoh: Selalu bila dapat gaji kita beli tudung, asal dapat gaji beli tudung, asal tengok tudung beli walaupon tiada gaji..Dan kita excited nak pakai tudung baru bila nak pergi kerja atau pergi kenduri..Tetapi jika tudung tersebut boleh dibawa solat ia adalah satu kelebihan.

Apa yang ingin di sampaikan...Bila jumpa ALLAH cuba kita berpakaian baru tak kira samada jubah, anak tudung,stokin atau kain sembahyang.Terima kasih Ya ALLAH di atas rezeki yang Engkau berikan.

Ada yang terasa hidup mereka dikongkong bila statement ini dikeluarkan. Al-Quran yang dibeli tidak diletak pada kedudukan tertinggi dalam hati, hanya menjadi hiasan semata-mata. Jika ini bicara seorang Ustaz, ada berani pertikaikan?

Kenapa perlu prihatin dengan orang sebegini?..Namun atas tanggungjawab sosial ia perlu. Tanggungjawab fardu kifayah adalah perjuangan tanpa henti. 




 



 



 

No comments:

Post a Comment