Friday, August 23, 2013

Suara Hati

Assalammualaikum w.b.t

Kehidupan setiap insan adalah diari yang dia maksudkan untuk menulis satu cerita dan menulis cerita yang lain~James Matthew Barrie.

Kunjungan syawal kali diterjah dengan soalan cepu emas namun kali ini jawapan cepu emas jugak diberi.
 .........................................................................................................................................................
Pakcik: Jangan memilih.
Saya : Waima seseorang itu bawa kitab, mesti ada pekerjaan.
            Jika kita pergi kedai beli barang, kita tiada duit, agak-agak2 tauke tu bagi percuma?
Pakcik : Kamu tak rugi kawin dengan orang bawa kitab.
Saya : Rasulullah SAW pon sebagai pedagang ketika mengahwini Siti Khadijah.  Kalau macam itu saya nak rekomen kat anak Pakcik la.
Pakcik : Errrr...tak boleh..Jangan..Jangan..nanti anak Pakcik marah.
...............................................................................................................................................
Ustaz: Saya nak tanya kamu...jika sekian...sekian...kamu terima tak?
Saya: Ustaz tang saya bukan main lagi...Tang Ustaz siap bakal isteri  Master backgroud.
           Kenapa Ustaz tak pilih orang-orang biasa ja..Ustaz pon memilih..
Ustaz: Tersenyum.
Saya: Ustaz ingat depa cerdik..saya pon cerdik eh.
Ustaz: Ketawa. 

...............................................................................................................................................

Sahabat: Bila nak panggil kenduri.
Saya: Nanti sampai masa tikanya panggil la..
Sahabat: Dok lama tunggu..
Saya: Jangan risau, itu kerja ALLAH, siapa kita hendak mempertikaikan.

...............................................................................................................................................

Tabik spring dan kagum bagi mereka yang mengejar dan mendalami ilmu agama tetapi kita mesti beramal dengan ilmu tersebut. Jangan kata ada ilmu agama kita tidak memerlukan pekerjaan. Kita mesti berusaha. Jangan tunggu  dan tunggu seolah-olah rezeki jatuh dari langit. Tanah belakang rumah pon kalau kita kerjakan boleh datangkan hasil. 

Jangan kita hendak mengambil kesempatan di atas kesenangan orang lain. Orang lain pon berusaha untuk dapatkan apa yang ada sekarang. Cuba kita kerja dan dapatkan sesuatu apa yang kita inginkan. Saat itu kita sedar bahawa setitik peluh amatlah berharga. 

Fikir orang disekeliling adalah orang yang rapat dengan kita. Mesti kita hendak kehidupan mereka bahagia. Jangan kita hendak menyenangkan orang lain waima adik beradik kita, kita menyusahkan hidup orang disekeliling.

Jika kita pon memilih..kita tak berhak cakap dia memilih sebab hak memilih adalah hak seseorang.

Jika kita seorang yang berani, ikhlas dan berkeyakinan, kita tak perlu orang tengah atau orang tepi. Jangan harapkan jalan mudah, tiada  usaha dan takut gagal. Jika tiada nilai kejujuran jangan  asyik salahkan orang lain. 

.................................................................................................................................................         

Hati ialah tempat cinta bertakha,Cinta itu yang mengawal hati. Jika seseorang mencintai sesuatu,seluruh tenaga,upaya dan fokus dalam hidupnya aka ditumpukan kepada apa-apa yang dicintai. Oleh sebab itu kita perlu berhati-hati apabila mencintai dan dicintai. Kita perlu berhati-hati memilih "siapa" dan "apa" yang hendak kita cintai. - Ustaz Pahrol -Semuanya Soal Hati. 

Siapa diri saya adalah lebih daripada pekerjaan saya.Batu nisan saya tidak akan menyatakan kerjaya apa yang saya pegang,tetapi bagaimana saya menjalani kehidupan. Saya mahu tulisan pada batu nisan itu menyatakan "wanita itu menjalani kehidupan dengan sepenuhnya." Begitulah saya mahu meneruskan kehidupan ini. - Chicken Soup for the Soul.
 


No comments:

Post a Comment