Saturday, June 8, 2013

Jangan membenci sesuatu mungkin ia mendatangkan kebaikan kepada kamu.

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini cuba menghayati makna lirik lagu ini dari setiap sudut.
Terbuai dengan lagu ini..ulang.dan ulang..
Ya ALLAH Ya Rabbi
Ya ALLAH Ya Rabbi
Ya ALLAH
Ya ALLAH jangan KAU coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
YA ALLAH bila memang KAU coba
Aku percaya KAU sayang padaku..

"Kamu dah balik?" tanya seseorang
"Belum saya hendak pergi surau." balas saya.
"Saya ada  hal hendak bincang dengan kamu".pintanya

Gulpp!!! selepas mendengar penjelasannya...
"Ingat perkara ini sudah settle rupa-rupanya ia tetap menjadi agenda". Keluar air liur darah sekalipon ia tetap satu keputusan daripada pihak atasan.

Otak ligat bernari-nari..kenapa ek dia?? Walaupon sekarang hubungan dengan  dia  tidak lah sekusut. Masih ingat lagi mesej bertimpa-timpa pada hari saat mahu berangkat...
"Saya akan doa di sana".

Tetapi bila berada di depan seseorang itu..
" ALLAH ada berpesan jangan kita terlalu membenci sesuatu mungkin ia mendatangkan kebaikan kepada kita." Saya pegang yang ini.

Itu kata kamu...tetapi tidak semua orang berfikir macam kamu.? tegasnya lagi.

"Saya juga pada awalan tidak dapat menerima hakikat namun sehingga kini keputusan tersebut tidak berubah dan saya perlu menerimanya walaupon hati saya berkata 50-50."  Laju ja bicaraku.

"Saya beri masa untuk kamu berfikir dan jika kamu ada jawapan jumpa saya.." Katanya menutup bicara.

Sekilat ...mata liar mencari sesuatu..seseorang ku fikir boleh memberi idea. Di samping itu tangan sempat menaip teks dan ku layangkan kepada penasihatku..

" Buat saudaraku/sahabatku.......

 Carilah hatimu di tiga tempat, temui hatimu sewaktu membangun membaca Al-Quran, Tetapi jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat, JIka kau tidak temui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati..Jika kau tidak temui juga..maka berdoalah kepada ALLAH, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati.."

like3...saya suka dan saya faham apa yang dimaksudkannya...minta pertolongan dari ALLAH.

Saya percaya ALLAH akan tolong saya.. Saya percaya apa yang berlaku ini adalah terbaik untuk saya dan team saya. Saya percaya kita hendaklah bersangka baik pada ALLAH setiap perkara. Andaikata jika si dia itu membuat sesuatu yang tidak betul atau sesuatu yang menyukarkan..pada ALLAHlah kita kembali. Ingat doa orang-orang teraniaya adalah makbul melainkan kita leka dan tidak pernah berhubung dengan ALLAH..

Selama mana kita dalam zone "selesa". Kita kekadang leka bahawa tidak selamanya kita ada pelampung.

Bagi saya, semua perlu mengharungi cabaran ini bersama-sama. Dan semua kena terima kenyataan ini bahawa apa yang kita benci itulah berada di hadapan . Walaupon hati saya tegar namun perlahan-lahan saya menerima keputusan ini.

Walaupn tidak pasti apa yang akan berlaku di hadapan..saya percaya pada kuasa minda..fikir baik-baik..inshaALLAH keputusan pasti baik-baik..

Pernah dahulu saya memberontak..
Nape eh aku?? tapi bila saya tengok senior saya cool ja..saya ikut rentak dia..
Yang mana tak sempat cover..biar ja...buat yang sempat ja..
tetapi bila saya seorang saja..semua orang nampak kerja kita walaupon hakikatnya kerja itu ciput ja sama dengan orang lain. Cuma saya tiada persaing untuk dibeza-bezakan.

Walaupon dua kali saya menggila..out of control..namun saya tetap bersyukur sebab orang tak pandang kelakuan kegilaan saya itu...orang tetap pandang kerja saya. Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment