Wednesday, September 3, 2014

Niat Baik

Assalammualaikum w.b.t

Jika satu hari kita berniat baik sepuluh perkara, ALLAH akan bagi pahala setiap satu niat tersebut.

Jika kita melakukan niat baik itu,maka ALLAH akan bagi lagi satu pahala untuk satu perbuatan yang kita buat.

Katakan hari ini anda berniat 20 perkara-perkara baik maka ALLAH akan bagi 20 pahala.

Seandainya anda buat 20 perkara tersebut ALLAH gandakan 20 pahala.
Mak Ti kata niat mungkin boleh jadi satu doa.

Dalam Masjid  Sultan Muhammad Al-Fateh aku ada niat 4 perkara besar untuk setakat ni.

1. Jejak Rasul di Bumi Para Anbiya
2. Jejak Masjidil Haram dan menunaikan rukun Islam yang 5.
3. Jejak Keindahan Senibina Empayar Uthmaniah
4. Jejak rumah-rumah ALLAH yang mashyur di seluruh dunia.

Setelah disahkan bahu kiri overused dan tidak dapat menanggung bebanan berat, maka keputusan di ambil untuk hentikan aktiviti hiking buat seketika. Tidak pasti samada Gunung Rinjani menjadi kenyataan atau sebaliknya. Tengok gambar Gunung Rinjani Subhanallah..mungkin sampai dengan 100% beg pada porter atau terpaksa lupakan. Tambahan kena bawa peralatan khemah untuk bermalam di check point tertentu.

Terbaca di dalam surat khabar dan paparan di dalam majalah tiga tentang Masjid Al-Aqsa seorang guru telah jejaki masjid dalam perasaan yang tidak digambarkan. Masjid Al-Aqsa adalah masjid ketiga tersuci dalam Islam.

Seandainya suatu ketika akan beralih arah,moga ALLAH buka jalan untuk landasan ini sebab minat dan berdasarkan pengalaman lalu di mana tiada bimbingan untuk warga emas.Semoga ALLAH mendengar doa dan surat cinta ku serta makbulkan permintaanku agar aku sekeluarga terpilih menjadi tetamu ALLAH dalam tempoh yang singkat. Semoga keluargaku terpilih menjadi tetamu istimewa dan keadaan kesihatan yang mengizinkan.

Ketika jejaki sejarah Sultan Muhammed Al-Fateh, secara tidak langsung hati meronta-ronta untuk mengetahui sejarah kegemilangan Islam. Rasa ada silibus pendidikan agama Islam tingkatan 4 atau 5. Seperti ada magnet untuk merasai dan melihat dengan mata sendiri akan sejarah. Sekali search ..kena menabung lagi 2 tahun.
Fasilitator ada cakap kalau kita suka sesuatu, kita akan letak samada gambar, model atau sesuatu yang bila kita buka mata, kita pandang benda tu. Istanbul. Turkey..Motivasi dan inspirasi.
Mudah-mudahan memang pakej percutian ka siapa tahu tuah kita.
 

Dulu ingat masjid untuk orang-orang veteran dan alim ja.Sekali jejak rupa-rupanya untuk kita ni dapatkan ilmu. Kita tak dapat ilmu tu kat universiti ataupon kat tempat kerja melainkan yang belajar khusus Pendidikan Islam. Kat masjid la baru kita tahu rupa-rupanya kita ni nama Islam tetapi undang-undang Islam pon kita daif.Banyak benda sebenarnya yang kita tak tahu dan kena ambil tahu.Menghadiri majlis-majlis ilmu adalah ubat ketenangan.

Bertuah sesiapa yang mengambil STAM, belajar tahfiz sejak kecil dan terus berjihad untuk ilmu agama. 
Hari ni pon niat macam-macam. Perkara yang baik bila direalisasikan hati mulalah seronok. Ya ALLAH berikanlah hambamu ini secebis keimanan untuk merasai kemanisan dalam beridah kepadaMU.Amin Ya Rabbalamin.

Jom niat malam ni
Sedekah Al-fatihah untuk kedua orang kita
Sedekah Al-fatihah untuk adik beradik kita
Sedekah Al-fatihah untuk seluruh kaum muslimin dan muslimat.

No comments:

Post a Comment