Friday, April 19, 2013

Trauma dan Bebanan

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini dalam perjalanan pulang, saya memikir hal ini..
Saya tidak layak..mungkin pendapat saya tidak betul tetapi sekurang-kurangnya bicara saya boleh membantu.

A: Kak saya rasa sangat bersalah
Saya: Adik yang berlalu, biarkan berlalu..yang penting adik sedar.
A: Saya yang rasa bersalah, saya tidak tahu nak letak muka saya di mana. Saya sangat malu.
Saya: Adik perkara itu dah lalu, yang penting adik minta ampun pada ALLAH. InshaALLAH hati adik akan tenang. 
A: Kak tahu,perkara ini mereka sebarkan di tempat saya bekerja. Sekarang tempat kerja saya macam neraka. Mereka tahu tetapi mereka berpura-pura tidak tahu.Mereka pandang seorang pada saya.
Saya: diam.
A :  Salah saya kak.
Saya: Erm..mungkin adik tidak beritahu sebab adik  ada alasan.  Kak tak mahu perkara ini menghantui adik. Adik akan posting tempat lain. Tidak mengapa, jadikan ia sebagai pengajaran, Jangan mudah percaya kepada orang lain. Mulakan hidup baru. Kak tak kata adik salah, namun kita manusia mana yang tidak pernah melakukan kesilapan. Dalam kita berjaga-jaga ALLAH mahu menguji kita...terseret kita tanpa sedari. Tapi kak bangga sebab adik sedar dari awal. Orang akan ingat salah kita yang satu walaupon ada 10 kebaikan yang kita buat.Orang tidak pandang 10 kebaikan tersebut.  Walaupon kita berniat baik kali ini tetapi orang akan  anggap kebaikan kita bersebab. 

Pesan kak, tidak mengapa bagus adik minta posting di tempat lain, mungkin adik boleh mulakan hidup baru. Lupakan semua dan jangan jadikan ia sebagai bebanan hidup. Setakat ini yang boleh kak pesan. Harap adik tidak moral down. 

Sejauh mana orang buat salah pada kita, Jika itu salah yang dia yang lalu. Janganlah kita bersangka buruk. Jangan hukum dengan mengaibkan dia ditempat kerja. Dia juga punyai tanggungjawab..Siapa kita??? Hebat sangatkah kita???

Saat dan tika ini saya masih terbayang raut wajah itu...Matanya berkaca menahan bicara.



Jangan pandang rendah pada orang yang baru merangkak nak berhijrah…Mungkin lepas ni dia akan berlari lebih laju dari penghijrahan kamu.......

Beribu-ribu kali dah kita buat silap, tidak pernah pun
kita benci dekat diri sendri. Tapi bila org lain buat
silap, baru sekali, sudah benci dan pendam dendam
itu seumur hidup.....

Tapis mata kita. Pandang kelemahan diri, dan
perhatikan kebaikan orang lain bukan sebaliknya.

Kerana disebalik itu ada TEGURAN dan PETUNJUK
ALLAHU A'ZZA WAJALL bagi untuk menyedarkan kita..........




 

No comments:

Post a Comment