Saturday, April 13, 2013

Masa untuk raya....raya..raya..

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini mak tanya : tak buat baju raya ka?
Saya : baju raya dah beli,
Mak: bukan senang untuk raya..4 tahun sekali..Pilihanraya.

Makin dekat pilihan raya makin banyak cerita cekodoz panazz. Bagi pendapat saya jika kita bagus kita tak perlu cerita kelemahan orang lain. Baik kita cerita kelebihan kita sendiri.

Negara Malaysia sebuah negara demokrasi, tetapi kini kita boleh lihat media macam berat sebelah ja. Tak macam dulu-dulu. Tengok berita tv pon seronok sebab ada saingan dan adil. Dulu pilihan raya seronok, tak de macam sekarang. Aku kutuk engkau, engkau kutuk aku.Tengok dalam paper, ahli-ahli politik macam cendawan tumbuh. Adik bertanding nak lawan abang. Apa motif sebenarnya..kadang tu dari rambut hitam sampai rambut putih dia pegang. Pastu bila dah tak pegang tukar haluan.Lani nampak la batang hidung calon-calon yang nak bertanding, bila menang boleh kira dengan jari berapa kali dia melawat kawasan.

Malaysia ini boleh dikatakan bagus jika nak kita bandingkan dengan Indonesia dan Pakistan. Pada pengamatan saya, jika negara yang bergolak, rakyat yang menjadi mangsa. Ada sahabat saya cakap cuba sekali kita bagi pembangkang pegang. Kita tengok mereka berjaya atau tidak. Jawab saya pada sahabat, negeri saya mereka pegang. Hudud di dalam Al-Quran untuk orang Islam,laksanakan jika mahukan hudud. Orang bukan Islam buat apa mereka hendak bising kerana bukan mereka yang perlu lalui. Tunjuk contoh dan buktikan. Tetapi jika kita hanya bersuara lantang tetapi habuk pon tiada pon tiada makna.

Saya juga tidak suka suapan dan permainan wang. Sekarang saya melihat orang melayu kita ini sekali bagi,nak dua kali, pastu ka mengharap la. Bila tak bagi memprotes. Bagi itu nak ini,sikap malas berusaha dan mengharapkan subsidi memang satu penyakit yang sebati dengan orang Melayu. Duduk saja di rumah pon nak juga. Macam tak logik ja. Sampai bila orang Melayu boleh berdikari?

Saya teringin nak tengok satu kedai yang jual semua produk kuih-muih tradisional macam di Petronas Pendang. Satu hub untuk memasarkan produk-produk orang Melayu.  Kilang biskut orang Melayu atau erti kata lain kilang bahan mentah orang Melayu. Ini yang patut diberi perhatian untuk jangka masa panjang. Kan best kat tempat saya jika ada kilang mee, kilang tuala, kilang makanan dan kilang pakaian bumiputra. Tidak diragui status halal. Alangkah indah jika angan-angan saya menjadi nyata. Wujudnya kilang mukena di sini. Wow macam mustahil.

Kunjungan saya ke Masjid Hudaibiyah membuatkan saya terbayang-bayang sampai hari ini.Itu negara Islam. Satu dunia penduduk Islam bertimpa ke situ. Teringin saya  untuk wujudkan tabung  untuk hartawan-hartawan dan dermawan-dermawab di MALAYSIA untuk menaiktaraf Masjid itu terutama toilet. Ini salah satu masjid tinggalan sejarah.Jika MALAYSIA terlebih duit apa salahnya melabur di sana. Tak perlu juta-juta cukup seribu dua  untuk kemudahan asas :)

Membina toilet-toilet dan tempat-tempat solat di sepanjang tempat jemaah berhenti. Tak pun orang-orang yang tinggal berhampiran di situ, jaga tempat solat di situ. Apa salahnya 5 minit  diperuntukan untuk mencuci tempat solat. Jika kita banding dengan MALAYSIA jauh beza dengan kemudahan RnR di tepi jalan,begitu juga lapangan Terbang kita baik Pulau Pinang mahupon KLIA.

Apa yang saya cuba sampaikan di sini, Itu negara Islam ada juga kelemahannya apatah lagi kita. Kita masjid berjuta-juta tetapi makmum tak sampai 200 orang.Nak tengok makmum ramai tunggu masa sembahyang raya dan sembahyang jumaat. Tapi saya sangat bersyukur kerana jalan dan masjid di kampung saya lebih baik dari tempat saya bertandang.Kemudahan ada cuma hati kita ja mahu atau tidak.  Hati kita tidak bersatu. Jika sekarang tidak betul, tanggungjawab kita untuk perbetulkan bukan berpecah.

~Selamat mengundi~



No comments:

Post a Comment