Tuesday, July 31, 2012

Belajarlah Menghargai...

Assalammualaikum..
Selamat Menjalani Ibadah Puasa...

Ketika melewati Ramadhan hari yang ke 10...hati tercalar dan teretak dengan sikap manusia..
Nikmat Tuhan yang manakah hendak kamu dustai?
Pangjang hela nafas..dan sesungguhnya aku sedang berpuasa hari ini...
Mungkin ia nampak seperti remeh namun kesannya cukup terasa.

"Tidak akan saya lupakan apa yang berlaku,walau selama mana masa yang diambil untuk memadam semua detik berkenaan. Sedikit sebanyak ia masih terlintas di fikiran kerana perkara itulah yang menjadikan siapa diri saya pada hari ini..."

Benar kata sahabat..jangan terlalu mudah mempercayai orang lain..Saya pernah menegur seorang sahabat lain tika melihat sahabat saya sendiri ....melihat usaha sahabat saya sendiri..tidak dihargai. Bukan balasan yang diminta namun tolong hargai masa dan penat lelah yang orang lain lakukan untuk kamu...Saya percaya kamu tidak akan dapat "duplicate" seperti mana sahabat kamu berkorban untuk kamu...apa yang sahabat kamu lakukan untuk kamu..dan saya sendiri percaya kamu tidak akan dapat buat seperti mana sahabat kamu lakukan..

Benar kata Dr Mahathir...Melayu mudah lupa...namun  ada benar kata sahabat saya....kita akan berjumpa dengan orang salah...dan tika itu kita akan belajar. sesuatu di dalam hidup kita...Kita kadangkala senang mengungkap perkataaan " saya hargai",namun semua orang boleh berucap perkataan yang sama...tetapi berapa ramaikah yang menghayati erti "hargai" dan bukan sekadar di bibir tetapi berserta dengan tingkah laku?

Mungkin di mata kamu nilainya terlalu rendah...kerna kamu sendiri tidak pernah berada di landasan itu....sebab kamu tidak pernah bersusah payah...bila kamu lalui situasi itu..masa kamu...ringgit kamu...penat kamu...pasti kamu lebih kenal erti "hargai". Mungkin ringgit itu kecil tetapi masa dan usaha itu amat berharga sekali...


 

















No comments:

Post a Comment