Saturday, May 17, 2014

Pelajaran

Assalammualaikum w.b.t


Pelajaran pertama kita selalu bicara gaji tidak cukup tetapi jarang sekali kita bicara solat 5 waktu tidak cukup, puasa tidak cukup dan zakat yang tidak cukup.


Pelajaran kedua, jika seseorang tidak tahu menghargai pemberian maka tidak hairan jika dia tidak tahu berterima kasih.


Pelajaran ketiga apabila kita rapat dengan seseorang,jika ada salah yang perlu ditegur, orang itu akan kata kita tikam dari belakang.


Pelajaran keempat apabila seseorang itu sanggup membelakangkan ALLAH maka tidak hairan mereka akan sanggup membelakangkan kita.


Pelajaran kelima sebaik-baik sahabat adalah sahabat yang membawa kita ke jalan ALLAH bukan yang mengambil kesempatan. Sahabat yang berani tegur di depan daripada tegur dibelakang. 


Pelajaran keenam jika ada permasalahan, sebaik-baik adalah penolong adalah ALLAH, bukan manusia yang adakala akan meneguk air yang keruh.


Pelajaran ketujuh adakala ALLAH jumpakan kita dengan orang-orang yang salah adalah bersebab dan kemudian ALLAH gantikan dengan orang-orang yang lebih baik.


Pelajaran kelapan, ALLAH bagi ujian sebenarnya ALLAH bagi peringatan sebab kita ni manusia suka alpa. 


Pelajaran kesembilan, setiap perbuatan yang kita lakukan ada pembalasannya samada cepat atau lambat. Maka jangan terlalu berasa puas hati dan seronok ketika melakukan. 
 

Pelajaran kesepuluh, apabila kita bangun dengan hanya pengharapan pada ALLAH, itulah kekuatan kita yang sebenarnya tanpa kita sedari.

Kepada Mu ku memohon keampunan dan kepadaMu juga ku memohon pertolongan.


Ya ALLAH.
Berilah kekuatan dan
cuaca yang luar biasa untuk hambamu ini.
Jadikan
Impian atau apa yang terdetik
menjadi kenyataan. Amin Ya Rabbal'alamin. 






No comments:

Post a Comment