Friday, February 1, 2013

Mudahkan jangan susahkan

Assalammualaikum w.b.t.

Semalam bila bos tanya,

Bos: kamu ada komen ada apa-apa tak?
Saya: tak ada
Bos: Betul xda? 
Saya: Ya sambil menggeleng kepala.
Bos: Kamu sebagai "pelatih" sepatutnya "bercakap"
Saya:  Dengan suara bergetar, dari dulu sampai sekarang bila saya train, saya brief tetapi operator ambil jalan mudah bila bos tanya samada jawapan "tidak tahu" atau "trainer tak train". Dalam hati macam mana rakan partner saya berputus asa, begitu juga dengan saya. Down.


Saya balik kerja,sunat semua saya tinggalkan kerana memikirkan hal ini. Yang wajib ja saya buat, saya mesej advisor saya tanya bila balik kampung? Doa selepas solat pendek sahaja, selebihnya saya termenung di tikar sejadah.Tanpa disedari butir-butir jernih laju membasahi pipi. Adakah aku tidak layak jadi "pelatih'? Adakah aku perlu beralih arah?Hati berkata minggu depan nak jadi apa pon, jadi lah..Hati berkata Ya ALLAH, gerakkan aku bangun..

Namun, Subuh matahari sudah tinggi,Ya ALLAH,ampunkan hambamu ini! Bersiap-siap saya ke kedai buku. Buku adalah sahabat yang terbaik. Ketika memandu kereta, saya memandang awan.."Marahkah aku pada ALLAH?"


Hajat di hati hanya mahu membeli dua buah,walaupon saya membawa sekeping not 50 sahaja.Tiba di kedai buku tersebut, empat buah jadi taruhan, sekeping not tidak cukup, maka sekeping kad menjadi mangsa. 

Ketika pulang, saya membaca buku Mudahkan jangan susahkan, sedihnya bila baca cerita gado-gado. 

" Saya pernah bertanya, mengapa aku Ya ALLAH? mengapa aku!Mengapa aku cover 5 shift? 

Tetapi aku pernah tidak bertanya
"Mengapa dikalangan 5 orang, aku terpilih boleh berdiri atas kaki sendiri, mengapa dikalangan 200 orang aku terpilih melihat panaroma dan keindahanMU di puncak KK,mengapa dikalangan 500 orang aku terpilih untuk menjadi tetamu ya ALLAH. Mengapa dikalangan puluhan orang,aku terpilih menjadi pelatih. Mengapa dikalangan 6 orang aku terpilih menjaga produk yang kritikal. Mengapa aku tidak pernah bertanya ya ALLAH? jika aku di dalam kesenangan.

Ya ALLAH bantulah aku mengingatiMU
Ya ALLAH bantulah aku mensyukuri nikmaMU
Ya ALLAH bantulah aku memperbaiki ibadah kepadaMU................

 





No comments:

Post a Comment