Sunday, November 27, 2011

Psikologi Kanak-kanak

Sekadar berkongsi..
Penulis bukan arif bab-bab ni...hehe..

Si Cilik A
Seorang yang manja..suka menangis..bangun tido pon menangis..sergah sket pon nangis..makan sukar..kuat minum susu..mendengar kata..suka duduk di dalam rumah..suka selongkar barang-barang..suka main dengan pinggan mangkuk..

Si Cilik B
Seorang yang berdikari..mandi sendiri..makan sendiri..pakai baju sendiri..tahan lasak..masuk longkang pon tak menangis..suka berjalan tanpa had..makan tiada masalah..sukar minum susu..gemar kepada orange dan ribena..tidak mendengar kata..suka gigit orang dan baling barang apabila marah..

Yang mana satu si cilik anda???

Dulu masa praktikal pernah pergi ke rumah kawan...mak dia cakap anak dia buas...ermmm...
tengok-tengok si cilik A & B lagi dasat...huhu..

Apa-apa mereka ada kekuatan dan penawar hati aku...dulu ketika aku ditimpa masalah kerja...Si Cilik A membuatkan aku tersenyum dan sekarang giliran Si Cilik B mendidik aku erti sifat sabar.

Berbalik kepada Cerita Si Cilik..
Persoalan  kenapa Si Cilik B tidak suka duduk di dalam rumah?? Hari ini aku membiarkan dia bermain dengan basikal 3 roda..tidak mengganggu aku membuat kerja..hujan turun pon..aku biar ja dia bermain..
Selama ini Si Cilik B hanya terkurung di dalam rumah...maklum la rumah pon flat...
Orang yang mengasuh pon mana ada masa bawa siar-siar..sebab bukan mengasuh si cilik B sahaja.
Suka membaling barang bila protes..sebab dia memberontak..dia mahu semua tumpu pada dia sahaja..
Alhamdulillah semakin baik..banyak sabar dan psikologi di dalam mendidik sifat-sifat positif pada kanak-kanak..Ermmm..

Si Cilik A membesar dengan suasana kampung..nenek dan tok Nah yang mengasuh..bebas untuk bermain dilaman rumah..bebas berbasikal..tapi manja..kalau menangis lima biji rumah dengar..

Si Cilik A  baru ja lepas bersunat..aku tak sempat nak menziarahi..sehingga satu hari dia datang ke rumah..kedengaran makda!!makda!!makda!! rindu kat aku la tu..lama tak tengok..

Hopefully bila Si Cilik B balik..minda dia tak terkejut..kat sini semua layan dia..pagi-pagi ronda motor ngan atok..petang pergi taman permainan..mengajar memberi salam..mengenal haiwan..
sekarang pecah rekod kat tasek ni..mana ada budak dua tahun berjalan satu pusingan..

Bagi ibu bapa yang bekerjaya ambil masa untuk Si Cilik anda...bawa berjalan-jalan ke taman permainan..dapat rumah kampung lagi bagus..hehe..Ambil masa untuk berbual-bual..gunakan psikologi...Pendidikan bermula di rumah..bukan di rumah pengasuh..bukan di rumah nenek dan bukan di sekolah..

Mudah-mudahan Si Cilik2 makda menjadi orang yang berguna..

Sayang makda

No comments:

Post a Comment